lauantai 8. tammikuuta 2011

Ihan nappiin - knappigt

Niin, niistä napeista..eräässä blogissa oli kerran joku arvonta johon saattoi osallistua kertomalla mikä oli oma suhde nappeihin. Se oli aika hauska aihe ja herätti minussakin muistoja.

Olen ollut pikkuinen lapsi 70-luvun alkupuolella, silloin ei kai vielä ollut leluja samaan tyyliin kuin nyt. Tai ainakaan minulla ei ollut, ja siitä olen ainakin näin jälkikäteen todella iloinen. Muutama harva ja hyvin kallisarvoinen - uusi punainen pallo jossa oli Pluton kuva (tallessa vieläkin, tosin vähän luttanana), upouudet nukenvaunut joissa oli ruskealla pohjalla oransseja puolukoita, ne oli tehty jostain vahakankaan tapaisesta materiaalista ja muistan vieläkin niiden tuoksun. Ja miltä tuntui kun ensimmäisen kerran saattoi keväällä ottaa ne pihalle ja lykkiä nukkea niissä.

Kotoa en muista mitään nappimuistoa mutta sen sijaan hyvin voimakkaasti mummin luota. Hänellä ei ollut leluja meitä lapsenlapsia varten ollenkaan, mutta sen sijaan iso purkillinen nappeja. Joka kerta kun kävimme, oli nappien kanssa saatava näprätä. Pinota, lajitella, ihmetellä, käännellä. Niiden kanssa riitti puuhaa pitkäksi aikaa.

Olen pikkuhiljaa koonnut itselleni oman nappivaraston. Pari kertaa on kirppareilta löytynyt ihania isoja pusseja täynnä kaikenlaisia nappeja. Ne ovat aarteita. Niitä käytän kierrätysdesignia tehdessäni. Niillä leikkii tyttäreni ja käyttää omissa luomuksissaan. Joitakin nappeja varjelen itselläni, en raaskisi käyttää mihinkään..

Millainen on teidän lukijoiden suhde nappeihin? Onko teillä nappimuistoja?  Olisi tosi mukava kuulla!


Om knappar var det ja..det var en gång ett lotteri i en blogg, man kunde delta genom att berätta vad man hade för förhållande till knappar. Detta fick en del minnen att dyka upp i mitt huvud.

Jag var en liten flicka i början av 70-talet. Då fanns det inte så jättemycket leksaker, eller åtminstone hade inte jag det. Jag är glad för det. Några dyrgripar hade jag; en röd boll med Pluto (finns ännu kvar, dock hålls inte luften inne riktigt), ny dockvagn i brunt vaxduksliknande material med oranga lingon på..jag minns ännu hur de luktade, speciellt första gången på våren när man fick ta dem ut och promenera omkring med dockan i vagnen..något knappminne hemifrån har jag inte. Men däremot från min farmor.

Hon hade inga leksaker alls till oss barnbarn, men däremot en stor låda med knappar. Varje gång vi hälsade på hos henne ville jag ha knapplådan. Det var så roligt att sortera, stapla på hög, beundra..tiden blev inte lång med den lådan inte..

Jag har lyckats samla på mig en del knappar själv också. Å vad det är härligt att hitta knapp-påsar på loppis, riktiga skatter är det. Jag använder dem till min återvinningsdesign. Ibland bara tittar jag på dem. Dottern leker med dem och använder till sina kreationer. En del knappar är så fina att man inte skulle vilja använda dem till något alls. Cirkeln är sluten.

Vad har ni för relation till knappar? Några speciella knappminnen?  Det skulle vara roligt att höra!

2 kommenttia:

  1. hej laura!
    då jag studerade till artesan i åbo, gick jag alla dagar förbi en liten knappbutik på väg hem och allt som oftast måste jag bara stanna och köpa några knappar, bara för att dom va så fina! när flickorna var små hade mitt knapplager växt ganska rejält och flickorna älskade att göra halsband och armband av dem! eller bara rada dem i färger, former, storlek...
    sen när vi flyttade gav jag dem till dagiset och jag tror de är i flitig användning där åxå!
    kram
    susanne

    VastaaPoista
  2. Oi miten ihastuttava blogi! Aivan ihana tuo aloituskuva! Liityin ehdottomasti lukijaks, tällaisia blogeja maailmaan kaivattais lisää.

    VastaaPoista